Průvodce wellness
Novinky ze světa zdraví od Mgr. Martina Jelínka
Nákup potravin
Zdraví je pojem, který nás obklopuje každý den. Narodili jsme se s touhou žít – tedy být zdraví. Okupujeme tuto planetu proto, abychom si život užívali v plné svojí kráse, a to se nám podaří nejlépe v případě, když jsme zdraví. Jakmile onemocníme, je naším jediným přáním být opět zdravý. Zapneme televizi a polovina ze všech vysílaných pořadů se zabývá naším zdravím. Přitom ale ne každý se může pochlubit tím, že nemá žádný zdravotní problém. Dokonce si troufám tvrdit, že budeme velmi obtížně hledat jedince, které netrápí absolutně žádný zdravotní problém.
Je tedy pochopitelné, že se populace o svoje zdraví zajímá.
Pomineme-li fakt, že o zdraví kolují různé informace (rozumnější bude nazývat věci správným jménem a v nadpoloviční většině případů použít pojem „dezinformace“), zaměřme se na to, co vlastně lidé ve skutečnosti pro svoje zdraví dělají. Abych lépe pochopil, proč jako populace trpíme tolika zdravotními problémy, začal jsem před několika lety v supermarketech sledovat ostatní lidi, co všechno kupují. Postupem času se z toho stal koníček, ze kterého vznikla studijní aktivita v podobě občasného posedávání v kavárně a „šmírování“ fronty u pokladen. Koukat na to, co spoluobčané kupují a dělat si obrázek o realitě stravování v našich končinách, vydrželo pouze několik málo dní. Důvodem byl stereotyp, který působil na psychiku podobně jako kladivo na čarodějnice. Pečivo, které do šlechtického stavu „celozrnnosti“ mělo ještě pořádný kus před sebou. Balené vody – moje statistiky prokázaly 70% převahu slazených tekutin. Sladkosti, sladkosti a zase sladkosti (krátkou dobu mě fascinovaly nákupy mládeže v podobě coly s tyčinkami Mars nebo Snickers. Už samotný pohled na takovou nadílku mě přiváděl do stavu hyperglykemie). Pivo – národní toť nápoj, tedy no comment z důvodu naprosté názorové převahy většiny národa. Maso – převážně kuřecí a vepřové. Kam se poděly ryby? Mléko a slazené mléčné výrobky – jejich existence mi způsobuje utrpení na všech frontách, ponechávám pouze s jedním malým komentářem ve smyslu pochvaly těm, kteří měli odvahu sáhnout po „alternativách“ v podobě kozích či ovčích produktů (bohužel statisticky bezvýznamná veličina). Z ovoce převažují banány, protože jsou aktuálně ve slevě, objem zeleniny se umístil na zadních příčkách pomyslného žebříčku.
Dokud člověk neuvidí na vlastní oči, nemůže ho zasáhnout skutečná síla reality. Na tuto zálibu jsem si vzpomněl náhodou nedávno, když jsem šel s kolegou do fitka, po kterém následovala masáž. Prostě pohodový den věnovaný péči o vlastní tělo. Pak následoval nákup svačiny, u kterého jsem si neodpustil (evidentně neodpustitelnou) poznámku ve smyslu: „Co tě vede k nákupu zrovna těchto potravin? Před chvílí „vyplázneš“ za dvouhodinouvou péči o svoje zdraví přes 1000 korun a teď si za 50 Kč koupíš slazenou minerálku s Kofilou?“
Polosprostá odpověď nehodna zveřejnění mě přivedla k zamyšlení, zda má význam investovat snahu do vysvětlování a rozdávání rad někomu, kdo stejně není ochoten tento druh informací přijmout. Na přísloví „Nehaž perly sviním“ asi něco bude…
Přeji pohodový den
Mgr. Martin Jelínek