Průvodce wellness
Novinky ze světa zdraví od Mgr. Martina Jelínka
Paštiky
Před několika lety jsem byl jako občasný divák televize pod útokem reklam propagujících paštiky jisté známé a dobře zavedené moravské společnosti. Reklamu natočil ještě známější moravský herec a nevím z čí vůle valašský král. Jsou tyto výrobky opravdu zlatým dědictvím, jak se tvrdí v reklamě?
Dodnes vzpomínám, že v dobách minulých tyto výrobky tvořily pravidelnou součást (nevyváženého) jídelníčku většiny studentů – z dnešního (výživového) úhlu pohledu by nás taková reklama měla minimálně přinutit k zamyšlení, jak vysoce kvalitní takové paštiky mohou být. Hromadně se zamysleme – v roce 2007 vydala ČTK tiskovou zprávu o tom, že polovinu vepřového masa z dovozu tvoří masný odpad. V tomto roce se dovezlo 130.000 tun vepřového masa za 6,7 miliardy korun, před vstupem země do EU v roce 2003 to bylo přitom za 1,3 miliardy korun. Oficiální vyjádření je takové, že podle celních dokumentů tvoří téměř polovinu celkového dovozu masný odpad, který slouží jako surovina pro výrobu nekvalitních měkkých salámů, párků nebo paštik. Při detailnějším pohledu na složení těchto výrobků by každému jejich (potenciálnímu?) spotřebiteli mělo být jasné, že z nutričního hlediska si zasluhují čestnou pozici na absolutních vrcholech všech potravních pyramid. Dnes se herecké obsazení v reklamě vyměnilo – je z ní patrné, že dědictví přechází na další generace. Otázkou pouze zůstává, zda je opravdu zlaté…
Přeji pohodový den,
Mgr. Martin Jelínek
Průvodce wellness, Další články